Klasyfikacje olei
Klasy Amerykańskiego Instytutu Ropy API (American Petroleum Institute) dostarczają informacji o amerykańskich wymaganiach i kryteriach jakościowych, które spełnia olej.
Oleje do silników benzynowych Sx
Parametr | Status | Opis |
SN | Aktualna | Wprowadzona w październiku 2010 dla silników z roku 2011 i starszych. |
SN | Aktualna | Do silników z roku 2010 i starszych |
SL | Aktualna | Do silników z roku 2004 i starszych |
SJ | Aktualna | Do silników z roku 2001 i starszych |
SH | Nieaktualna | Do silników z roku 1996 i starszych |
SG | Nieaktualna | Do silników z roku 1993 i starszych |
SF | Nieaktualna | Do silników z roku 1988 i starszych |
SE | Nieaktualna | Do silników z roku 1979 i starszych |
SD | Nieaktualna | Do silników z roku 1971 i starszych |
SC | Nieaktualna | Do silników z roku 1967 i starszych |
SB | Nieaktualna | Do starszych silników. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzgędnie tego wymaga |
SA | Nieaktualna | Do starszych silników; nie zastępuje innych klas jakościowych. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzględnie tego wymaga. |
Oleje do silników wysokoprężnych Cx
Parametr | Status | Opis |
CJ-4 | Aktualna | Wprowadzona w roku 2006. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o nowych standardach emisji spalin obowiazujących od 2007 r. Powinny być stosowane z paliwem dieslowskim o zawartości siarki do 500ppm (0,05 % masy). Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CI-4, CI-4 PLUS, CH-4, CG-4 oraz CF-4. |
CI-4 | Aktualna | Wprowadzona w roku 2002. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o nowych standardach emisji spalin obowiazujących od 2004 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o podtrzymaniu żywotności silników, w których wykorzystano system wtórnego obiegu spalin (EGR - Exhaust Gas Recirculation) i powinny być stosowane z paliwem dieslowskim o zawartości siarki do 0,5 % masy. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4 |
CH-4 | Aktualna | Wprowadzona w roku 1998. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o standardach emisji spalin obowiązujących od 1998 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o użyciu z paliwami dieslowskimi o zawartości siarki do 0,5 % masy. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4 i CG-4. |
CG-4 | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1995. Do mocno obciążonych, szybkobieżnych, czterosuwowych silników zasilanych paliwami diesla o zawartości siarki do 0,5 % masy. zaprojektowane z myślą o standartach emisji spalin obowiązujących od 1998 r. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE i CF-4. |
CF-4 | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1990. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE. |
CF-2 | Aktualna | Wprowadzona w roku 1994. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE |
CF | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1994. Do silników pojazdów terenowych z bezpośrednim wtryskiem i innych silników Diesla włącznie z zasilanymi paliwem zawierającym ponad 0,5 % masy siarki. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klasy CD. |
CE | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1987. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CC i CD |
CD-II | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1987. Do silników dwusuwowych. |
CD | Nieaktualna | Wprowadzona w roku 1955. Do niektórych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. |
CC | Nieaktualna | Do silników wprowadzonych przed rokiem 1961. |
CB | Nieaktualna | Do Średnio obciążonych silników z lat 1949 do 1960. |
CA | Nieaktualna | Do lekko obciążonych silników. Lata 1940 i 1950. |
Oleje przekładniowe Gx
Parametr | Status | Opis |
GL-6 | Nieaktualna | Olej o bardzo dużej ilości dodatków. Po testach API niezatwierdzony do użytku komercyjnego. |
GL-5 | Aktualna | Oleje o około dwukrotnie większej ilości dodatków smarnościowych w porównaniu z GL-4. Przekładnie średnio i wysokoobciążone - duży moment obrotowy i wysoka prędkość, skokowe zmiany obciążeń, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napędowych. |
GL-4 | Aktualna | Olej z większą ilością dodatków smarnościowych niż GL-3. Przekładnie średnioobciążone, w tym hipoidalne, pracujące przy dużym momencie obrotowym i małej prędkości lub odwrotnie. Typowe zastosowanie - ręczne skrzynie przekładniowe. |
GL-3 | Nieaktualna | Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna ilością dodatków EP. Przekładnie walcowe i stożkowe w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości. |
GL-2 | Nieaktualna | Olej z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi jak GL-1 do średnio obciążonych tylnych mostów z napędem ślimakowym. |
GL-1 | Aktualna | Olej bez dodatków uszlachetniających. Przekładnie ręczne i mosty napędowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy. |
Asocjacja Europejskich Konstruktorów Samochodowych (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles). Normy ACEA określają specyfikacje, oparte na testach wykonywanych na silnikach europejskich konstruktorów samochodów.
Silniki benzynowe Ax
A1 | Oleje wielosezonowe do wszystkich nowoczesnych silników. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa. |
A2 | Oleje wielosezonowe do silników po 1989r. Podstawowa klasa olejów o mineralnych o zwykłej lepkości. |
A3 | Oleje wielosezonowe (0W/XX, 5W/XX, 10W/XX) do nowoczesnych silników sportowych i typowych. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa. |
A4 | Do silników sportowych lub typowych z przedłużonym czasem ścieku oleju. |
A5 | Oleje łączące energooszczędność z najwyższą jakością. |
Silniki Diesla w samochodach osobowych Bx
B1 | Energooszczędne oleje silnikowe ze szczególnie niską lepkością HTHS (odpowiednik A1). |
B2 | Oleje konwencjonalnych i lekkiego biegu (odpowiednik A2). |
B3 | Oleje wielosezonowe o niskiej lepkości (0W/, 5W/, 10W/) do silników sportowych i o dużej mocy (odpowiednik A3). |
B4 | Oleje do silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI). |
B5 | Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%. |
Silniki benzynowe i Diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych Cx
C1 | Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach. Przeznaczone do pracy w silnikach wyposażonych w katalizatory, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych posiadających filtr cząstek stałych DPF i trójfunkcyjny (trójdrożny) katalizator TWC, w których wymaga się olejów klasy SAPS o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (o lepkości HTHS wyższej niż 2,9 mPa*s). Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC, oszczędzają paliwo i mają najniższy poziom popiołu (SAPS). |
C2 | Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w katalizator, filtr cząstek stałych i katalizator trójfunkcyjny, kiedy wymaga się olejów klasy SAPS, o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (o lepkości HTHS wyższej niż 2,9 mPa*s). Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC oraz oszczędzają paliwo. Charakteryzują się również obniżonym poziomem popiołu (SAPS). |
C3 | Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników wyposażonych w katalizator, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oleje te wydłużają żywotność DPF i katalizator TWC. Mają obniżony poziom popiołu (SAPS). Bez wymogu HTHS. |
C4 | Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników wyposażonych w katalizator, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC. Mają obniżony poziom popiołu (SAPS). Z wymogiem HTHS 3,5 mPa*s. |
Silniki Diesla w samochodach ciężarowych Ex
E1 | Nieaktualna | Olej o jakości standardowej. Wycofana w marcu 2000r. |
E2 | Nieaktualna | Średnie właściwości |
E3 | Nieaktualna | Oleje do silników respektujących ograniczenia Euro II |
E4 | Aktulana | Oleje pół-syntetyczne/syntetyczne do long drain Euro II oraz Euro III |
E5 | Nieaktualna | Oleje do silników ograniczonych |
E6 | Aktualna | Oleje pół-syntetyczne/syntetyczne do long drain Euro III |
E7 | Aktulana | Oleje mineralne do silników respektujących ograniczenia Euro IV |
E9 | Aktualna |
Oleje do silników respektujących ograniczenia Euro VI. Specyfikacja podobna do API CJ-4 |