Twój koszyk jest pusty

Klasyfikacje olei

 

American Petroleum Institute

Klasy Amerykańskiego Instytutu Ropy API (American Petroleum Institute) dostarczają informacji o amerykańskich wymaganiach i kryteriach jakościowych, które spełnia olej.

 

Oleje do silników benzynowych Sx

Parametr Status Opis
SN Aktualna Wprowadzona w październiku 2010 dla silników z roku 2011 i starszych.
SN Aktualna Do silników z roku 2010 i starszych
SL Aktualna Do silników z roku 2004 i starszych
SJ Aktualna Do silników z roku 2001 i starszych
SH Nieaktualna Do silników z roku 1996 i starszych
SG Nieaktualna Do silników z roku 1993 i starszych
SF Nieaktualna Do silników z roku 1988 i starszych
SE Nieaktualna Do silników z roku 1979 i starszych
SD Nieaktualna Do silników z roku 1971 i starszych
SC Nieaktualna Do silników z roku 1967 i starszych
SB Nieaktualna Do starszych silników. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzgędnie tego wymaga
SA Nieaktualna Do starszych silników; nie zastępuje innych klas jakościowych. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzględnie tego wymaga.

 

Oleje do silników wysokoprężnych Cx

Parametr Status Opis
CJ-4 Aktualna Wprowadzona w roku 2006. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o nowych standardach emisji spalin obowiazujących od 2007 r. Powinny być stosowane z paliwem dieslowskim o zawartości siarki do 500ppm (0,05 % masy). Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CI-4, CI-4 PLUS, CH-4, CG-4 oraz CF-4.
CI-4 Aktualna Wprowadzona w roku 2002. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o nowych standardach emisji spalin obowiazujących od 2004 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o podtrzymaniu żywotności silników, w których wykorzystano system wtórnego obiegu spalin (EGR - Exhaust Gas Recirculation) i powinny być stosowane z paliwem dieslowskim o zawartości siarki do 0,5 % masy. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4
CH-4 Aktualna Wprowadzona w roku 1998. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników; zaprojektowane z myślą o standardach emisji spalin obowiązujących od 1998 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o użyciu z paliwami dieslowskimi o zawartości siarki do 0,5 % masy. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4 i CG-4.
CG-4 Nieaktualna Wprowadzona w roku 1995. Do mocno obciążonych, szybkobieżnych, czterosuwowych silników zasilanych paliwami diesla o zawartości siarki do 0,5 % masy. zaprojektowane z myślą o standartach emisji spalin obowiązujących od 1998 r. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE i CF-4.
CF-4 Nieaktualna Wprowadzona w roku 1990. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE.
CF-2 Aktualna Wprowadzona w roku 1994. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE
CF Nieaktualna Wprowadzona w roku 1994. Do silników pojazdów terenowych z bezpośrednim wtryskiem i innych silników Diesla włącznie z zasilanymi paliwem zawierającym ponad 0,5 % masy siarki. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klasy CD.
CE Nieaktualna Wprowadzona w roku 1987. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CC i CD
CD-II Nieaktualna Wprowadzona w roku 1987. Do silników dwusuwowych.
CD Nieaktualna Wprowadzona w roku 1955. Do niektórych silników wolnossących i z turbodoładowaniem.
CC Nieaktualna Do silników wprowadzonych przed rokiem 1961.
CB Nieaktualna Do Średnio obciążonych silników z lat 1949 do 1960.
CA Nieaktualna Do lekko obciążonych silników. Lata 1940 i 1950.

 

Oleje przekładniowe Gx

Parametr Status Opis
GL-6 Nieaktualna Olej o bardzo dużej ilości dodatków. Po testach API niezatwierdzony do użytku komercyjnego.
GL-5 Aktualna Oleje o około dwukrotnie większej ilości dodatków smarnościowych w porównaniu z GL-4. Przekładnie średnio i wysokoobciążone - duży moment obrotowy i wysoka prędkość, skokowe zmiany obciążeń, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napędowych.
GL-4 Aktualna Olej z większą ilością dodatków smarnościowych niż GL-3. Przekładnie średnioobciążone, w tym hipoidalne, pracujące przy dużym momencie obrotowym i małej prędkości lub odwrotnie. Typowe zastosowanie - ręczne skrzynie przekładniowe.
GL-3 Nieaktualna Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna ilością dodatków EP. Przekładnie walcowe i stożkowe w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości.
GL-2 Nieaktualna Olej z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi jak GL-1 do średnio obciążonych tylnych mostów z napędem ślimakowym.
GL-1 Aktualna Olej bez dodatków uszlachetniających. Przekładnie ręczne i mosty napędowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy.

 


 

Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles

Asocjacja Europejskich Konstruktorów Samochodowych (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles). Normy ACEA określają specyfikacje, oparte na testach wykonywanych na silnikach europejskich konstruktorów samochodów.

 

Silniki benzynowe Ax

A1 Oleje wielosezonowe do wszystkich nowoczesnych silników. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa.
A2 Oleje wielosezonowe do silników po 1989r. Podstawowa klasa olejów o mineralnych o zwykłej lepkości.
A3 Oleje wielosezonowe (0W/XX, 5W/XX, 10W/XX) do nowoczesnych silników sportowych i typowych. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa.
A4 Do silników sportowych lub typowych z przedłużonym czasem ścieku oleju.
A5 Oleje łączące energooszczędność z najwyższą jakością.

 

Silniki Diesla w samochodach osobowych Bx

B1 Energooszczędne oleje silnikowe ze szczególnie niską lepkością HTHS (odpowiednik A1).
B2 Oleje konwencjonalnych i lekkiego biegu (odpowiednik A2).
B3 Oleje wielosezonowe o niskiej lepkości (0W/, 5W/, 10W/) do silników sportowych i o dużej mocy (odpowiednik A3).
B4 Oleje do silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI).
B5 Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.

 

Silniki benzynowe i Diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych Cx

C1 Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach. Przeznaczone do pracy w silnikach wyposażonych w katalizatory, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych posiadających filtr cząstek stałych DPF i trójfunkcyjny (trójdrożny) katalizator TWC, w których wymaga się olejów klasy SAPS o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (o lepkości HTHS wyższej niż 2,9 mPa*s). Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC, oszczędzają paliwo i mają najniższy poziom popiołu (SAPS).
C2 Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w katalizator, filtr cząstek stałych i katalizator trójfunkcyjny, kiedy wymaga się olejów klasy SAPS, o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (o lepkości HTHS wyższej niż 2,9 mPa*s). Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC oraz oszczędzają paliwo. Charakteryzują się również obniżonym poziomem popiołu (SAPS).
C3 Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników wyposażonych w katalizator, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oleje te wydłużają żywotność DPF i katalizator TWC. Mają obniżony poziom popiołu (SAPS). Bez wymogu HTHS.
C4 Stabilne oleje o stałym wskaźniku lepkości i wysokich parametrach, przeznaczone do silników wyposażonych w katalizator, jak również do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oleje te wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora TWC. Mają obniżony poziom popiołu (SAPS). Z wymogiem HTHS 3,5 mPa*s.

 

Silniki Diesla w samochodach ciężarowych Ex

E1 Nieaktualna Olej o jakości standardowej. Wycofana w marcu 2000r.
E2 Nieaktualna Średnie właściwości
E3 Nieaktualna Oleje do silników respektujących ograniczenia Euro II
E4 Aktulana Oleje pół-syntetyczne/syntetyczne do long drain Euro II oraz Euro III
E5 Nieaktualna Oleje do silników ograniczonych
E6 Aktualna Oleje pół-syntetyczne/syntetyczne do long drain Euro III
E7 Aktulana Oleje mineralne do silników respektujących ograniczenia Euro IV
E9 Aktualna

Oleje do silników respektujących ograniczenia Euro VI. Specyfikacja podobna do API CJ-4

 

Copyright 2008-2018 LucasOil.pl